Не можна відокремити наше життя від
навколишнього середовища, в якому ми живемо, а тому не можна спокійно
спостерігати, як це середовище стає все більш небезпечним для всього живого.
Наша щоденна поведінка, наша господарська діяльність не покращує екологічний
стан довкілля і через нашу екологічну безграмотність, і через байдужість та
неуважність, через пріоритетність економічних (скороминущих) ідей відносно до
об’єктивних законів природи. Саме тому поняття "екологічна
катастрофа" стало повсякденним, і саме тому освіта у навчальних закладах
будь-якого рівня повинно мати належний екологічний рівень. Найважливіше
завдання екологічної освіти – засвоєння знань про екологію Землі та формування
персональної відповідальності за стан справ у довкіллі.
Початкова школа – початкова ланка формування екологічної культури,
екологічного мислення, засвоєння екологічних знань. На цьому рівні навчання
більш раціональними є естетичні, етичні та емоційні освітні методи, прямі
контакти з природними матеріалами, з самою природою. Навчання екології має бути
активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до життя, а у
навчальному матеріалі не повинно бути перенасиченості технічною інформацією,
яку діти не спроможні належним чином сприйняти.
Дидактичні екологічні ігри та методика
їх використання
Дидактична гра – один з найбільш часто
уживаних дидактичних прийомів у навчанні, оскільки вона дає можливість
успішного розв’язання освітніх і виховних завдань. При цьому я можу швидко
створити радісну атмосферу спілкування, спонукати учнів до активної участі у
засвоєнні певних понять, розуміння явищ, включившись у навчально-ігрову
діяльність. Велику цінність з педагогічної точки зору має і українська народна
гра, оскільки вона виявляє значний вплив на виховання розуму, характеру,
розвиває моральні почуття, створює певний духовний настрій.
Знайди
зв’язок
Мета: закріплення понять про взаємозв’язки в природі.
Завдання: провести
"!дослідження", а саме: встановити і довести взаємозв’язок між двома
запропонованими поняттями.
Обладнання: картки з написаними взаємопов’язаними поняттями; поліетиленовий пакет або
невелика коробка.
Підготовка до
гри: вчитель на картках із цупкого паперу чітко пише два поняття, між якими
можна встановити взаємозв’язки типу: хижак – жертва, вплив людини на природне
середовище, кислотний дощ – рослина і т.п.
Хід гри
На запрошення
ведучого діти по двоє підходять, витягують одну картку і відходять. Обговорюють
між собою зміст картки, встановлюють взаємозв’язки між поняттями і повідомляють
результати своїх досліджень ведучому. Ведучий при потребі може допомогти дітям
уточнити суть понять, можливі розбіжності у міркуваннях тощо. Коли всі пари
знайшли пояснення взаємозв’язків, проводиться "конференція", на якій
діти оголошують свої відповіді. 2-3 пари "дослідників", що дістали
найвищі оцінки, можуть скласти свої картки і запропонувати їх одна одній, щоб
остаточно визначити переможця.
Правила гри: скільки пар
"дослідників”, стільки балів одержує пара, що першою дала правильну
відповідь, наступна – на менше і т.п. Коли діти складають картки самі –
оцінюється складність завдання і час вирішення завдання суперника.
Приклади понять (складність залежить від
віку дітей):
1.
білка – шишка; сова – миші; птахи –
комахи;
2.
лишайник – повітря; комахи врожай (2
рішення);
3. нафтова аварія загибель птахів; отрутохімікати на полях – алергічні
захворювання; завод – захворювання дихальних шляхів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий